כמות או איכות?

כמות או איכות? מספר האפשרויות שרצוי לבחון לפני בחירת שם לעסק

כתבה: תמי פישל | קופירייטר

כשאדם מחליט לפתוח עסק, אחד הדברים הראשונים להם הוא נידרש זה לבחור שם לעסק. השם החדש צריך להיות מקורי, כזה שאינו רשום ברשם החברות בצורה זהה או דומה, כזה שיאפיין בצורה נכונה את החברה, יסקרן או יעורר משהו אצל הלקוחות הפוטנציאלים ויגרום להם להתעניין. עץ עם כרטיס ביקור של קופירייטר ומעצבת גרפית

אז איך בוחרים שם לעסק?

קודם כל בוחרים קופירייטר. בחירת הקופירייטר צריכה להיעשות קודם כל על ידי צפייה בעבודות קודמות שלו (או שלה). דרך צפייה בעבודות הקופירייטר ניתן להתרשם מאיכות ומקצועיות העבודה שבוצעה. עבודת הקופירייטינג אינה מסתכמת בלהמציא איזה שם "מגניב" שאבק המגניבות שלו יתפוגג אחרי כמה דקות ובמבחן המציאות אף אחד לא יתחבר אליו. כשקופירייטר ניגש להמציא שם חדש לחברה, הוא צריך לעשות תחקיר מעמיק הכולל תשאול של הלקוח, צרכיו, מטרותיו, תחומי התמחותו, יתרונותיו וחסרונותיו אל מול המתחרים ועוד ועוד שאלות שהמידע עליהן יעזור לקופירייטר להגיע אל השם הנכון ביותר.

תינוק שנולד, למעט מי ההורים שלו, אנחנו לא יודעים עליו כלום כשאנחנו בוחרים לו שם חדש. אנחנו לא מכירים את תכונות האופי שלו, במה הוא יבחר להתבלט, במה הוא יצטיין פחות, איך הוא יראה כשיגדל וכדומה. על חברה חדשה יש לנו הרבה יותר מידע ויכולת ניבוי המבוססת על חקר שוק, לפני שאנחנו ניגשים לבחור לה שם. בעל החברה לרוב מגיע מהתחום, מכיר את השוק, יש לו רעיונות איך להתבלט, הוא מכין תכנית עסקית, בקיצור הוא יכול לדמיין איך העסק יראה עוד לפני שהוא נולד. את החיזיון הזה הוא צריך לפרוש בפני הקופירייטר לפני תחילת העבודה, על מנת שהקופירייטר יגיע לשם הטוב ביותר.

50 או 5 שמות לבחירה?

כשהקופירייטר מתחיל לחשוב על שמות, יש כל מיני כיוונים שצריך לקחת בחשבון בהתאם לתוצאות התחקיר: באיזו שפה השם צריך להיות?, מה הוא צריך לשדר? מי קהל היעד? איזה מסר שיווקי הוא צריך להעביר?

עבודת החשיבה הזו היא חלק מעבודת הקופירייטינג שעושה הקופירייטר. במהלך העבודה עולים לקופירייטר עשרות שמות, חלקם עולים לשלב הסינון הבא וחלקם מנופים מהתהליך בגלל שאינם עונים על חלק מהקריטריונים.

המטרה הסופית היא להעביר ללקוח 3 שמות חדשים לחברה המתארים אותה בצורה הטובה ביותר. התיאור הזה הוא יצירתי, מקורי, שיווקי ויוצא דופן.

במידה והקופירייטר מעביר ללקוח 50 שמות לבחירה, הוא בעצם בוחר שלא לבחור. את הבחירה המקצועית צריך לעשות הקופירייטר ולא הלקוח. הלקוח פנה אל הקופירייטר לעזרה מקצועית, במידה והקופירייטר מעביר ללקוח לבחור הוא בעצם לא ביצע את עבודותו. קופירייטר מקצועי צריך להיות בעל ידע וחושים נכונים המאפשרים לו לבצע את הבחירות הקריאטיביות הנכונות.

לצפייה בשם חברה לדוגמא>